W komunikacie z maja 2016 roku Komisja Europejska przedstawiła możliwości innowacji i wyzwania regulacyjne związane z rozwojem platform internetowych w kontekście budowy Jednolitego Rynku Cyfrowego. Publikację dokumentu poprzedziły szerokie konsultacje, w których udział wzięła zarówno administracja publiczna, jak i sektor prywatny.
Platformy Internetowe mają znaczący wpływ na innowacje i wzrost gospodarczy Jednolitego Rynku Cyfrowego. Ich funkcjonowanie rewolucjonizuje dostęp do informacji oraz podnosi wydajność wielu innych rynków m.in. poprzez ulepszenie połączenia sprzedawców oraz nabywców.
Zdaniem KE, żeby rozwijać i wspierać nowopowstałe platformy internetowe w UE, niezbędne jest utworzenie odpowiedniego środowiska i właściwych ram prawnych. Kluczowe jest także utworzenie sprawnego Jednolitego Rynku Cyfrowego i znoszenie barier, aby umożliwić przedsiębiorcom wejście na rynek i szybki rozwój. Jeśli takie warunki nie zostaną zagwarantowane, firmy mogą przenieść działalność poza Europę.
Działania zapowiedziane w Komunikacie KE
- Zapewnienie równych szans dla usług cyfrowych tego samego rodzaju.
- Zapewnienie odpowiedniego działania platform internetowych, które umożliwi ochronę podstawowych wartości.
- Wspieranie wzajemnego zaufania, przejrzystości i uczciwości. Informowanie i zwiększanie uprawnień obywateli oraz konsumentów, a także zapewnienie sprawiedliwego i sprzyjającego innowacjom otoczenia biznesowego.
- Utrzymanie otwartego i niedyskryminującego charakteru rynków, co pozwoli wesprzeć gospodarkę opartą na danych.
Wspólne cechy platform internetowych
Podczas konsultacji KE zidentyfikowała cechy wspólne dla wszystkich rodzajów PI:
- Zdolność do tworzenia i kształtowania nowych rynków w oparciu o gromadzenie, przetwarzanie i edytowanie dużych ilości danych.
- Działalność na wielu rynkach, z różnym stopniem kontroli nad bezpośrednimi relacjami między grupami użytkowników.
- Korzystanie z „efektów sieciowych”, jeżeli wartość usługi wzrasta w miarę wzrostu liczby użytkowników.
- Częste wykorzystywanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w celu szybkiego i bezproblemowego dotarcia do swoich użytkowników.
- Odgrywanie kluczowej roli w tworzeniu wartości cyfrowych, ułatwianie podejmowania nowych przedsięwzięć biznesowych oraz wytwarzanie nowych strategicznych zależności.
Platformy internetowe
Platformy Internetowe (PI) to bardzo szybko rozwijająca się gałąź rynku cyfrowego. PI przyjmują różny kształt i rozmiar, mają także bardzo szeroki zakres. Są to zarówno internetowe platformy reklamowe, jak i giełdy, wyszukiwarki, portale społecznościowe, platformy dystrybucyjne aplikacji, platformy usług łączności, platformy systemów płatniczych czy platformy gospodarki współpracy.
Tematyka platform jest związana z Dyrektywą NIS, której aneks III odnosi się do dostawców usług cyfrowych. Jest to także zgodne ze Strategią Jednolitego Rynku Cyfrowego, która zakłada bezpieczny rozwój nowego rodzaju usług cyfrowych.