Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała raport Digital Government Index 2019, w którym analizuje poziom dojrzałości cyfrowej administracji publicznej w poszczególnych krajach członkowskich. W raporcie przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań, zaobserwowane trendy oraz preferowane kierunki działania. Publikacja raportu ma także zachęcić rządy do zwiększenia wysiłków na rzecz wykorzystania technologii cyfrowych i otwartego dostępu danych w administracji publicznej. W badaniu wzięto udział 29 państw członkowskich OECD oraz 4 kraje partnerskie. Wyniki przeprowadzonego badania pokazują obiecujące, aczkolwiek skromne postępy na drodze do solidnych, cyfrowych rządów [1] .
OECD przeprowadziła ocenę postępów państw członkowskich na drodze do dojrzałego poziomu cyfryzacji w sześciu wymiarach określających ramy polityki rządu (OECD Digital Government Policy Framework, DGPF):
- cyfrowy z założenia (digital by design),
- rząd jako platforma (government as a platform),
- sektor publiczny oparty na danych (data-driven public sector),
- otwarte dane publiczne (open by default),
- popytowe podejście do innowacji (user-driven)[2],
- proaktywność (proactiveness)[3].
Z badań wynika, że niewiele krajów poczyniło postępy w kierunku dojrzałych rządów cyfrowych. OECD stwierdza, że pomimo istniejących możliwości, w wielu krajach nie zostały podjęte odpowiednie środki, aby zapewnić przeprowadzenie cyfrowych reform rządowych. Jest to szczególnie widoczne w takich wymiarach jak: brak odpowiedniego zaangażowanie obywateli w proces tworzenia transformacji cyfrowej, a także udostępnianie przez administrację otwartych danych.
Tabela 1. Digital Government Index 2019 – wyniki badań
Wnioski po przeprowadzeniu badania oraz kierunki rozwoju polityki OECD
– Przyjęcie spójnego i kompleksowego podejścia do projektowania i wdrażania cyfrowych reform rządowych.
Transformacja cyfrowa i przejście od e-administracji powinny być odporne i niezależne od zmian politycznych. Przeprowadzone badania pokazały, że najlepsze wyniki we wprowadzaniu cyfrowych reform osiągają te kraje, które posiadają zaplanowane, długofalowe strategie. W krajach ze średnim i słabym wynikiem w tym parametrze zaobserwowano znaczącą różnicę pomiędzy planowanymi działaniami w obszarze przeprowadzenia reform a ich faktyczną realizacją.
– Tworzenie i zapewnianie solidnych rozwiązań w zakresie zarządzania, czyli realizowanie projektów ICT przez rząd.
OECD zdecydowanie opowiada się za przyjęciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICTs) w obszarze e-administracji. Kraje, które posiadają wypracowane standardy i formalne mechanizmy zarządzania projektami ICT osiągają najlepsze wyniki we wdrażaniu transformacji cyfrowej. OECD jest zdania, że poprzez wprowadzanie pełnej cyfryzacji w sektorze publicznym można zwiększyć wydajności i przejrzystość rządów. To z kolei przyczynia się do świadczenia lepszych usług administracyjnych obywatelom i przedsiębiorcą.
– Powiększanie ilości otwartych danych sektora publicznego.
OECD zakłada, że dostęp do otwartych danych sektora publicznego przekłada się na wzrost wiarygodności i transparentności, otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorców oraz zwiększa zaangażowanie obywateli w sprawy państwa.Realizowanie tego postulatu wymaga od rządów opracowania długofalowych strategii, a także powołania zinstytucjonalizowanych stanowisk, które będą odpowiedzialnych za ich wdrażanie w całym sektorze publiczny. OECD stwierdza, że na tym polu pozostaje jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Obecnie tylko nieliczne kraje posiadają odpowiednie mechanizmy koordynowania i wdrażania inicjatyw w tym zakresie.
– Proaktywne zaangażowanie użytkowników i zainteresowanych stron w możliwość wdrażania cyfrowych reform rządowych.
Zaangażowanie użytkowników oraz wszystkich zainteresowanych stron w proces tworzenia cyfrowych reform pozwoli lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby i oczekiwania. Dodatkowo zwiększy legitymizację podejmowanych przez rządy decyzji. Aktualnie w większość krajów brakuje mechanizmów angażujących obywateli w projektowanie i dostarczanie cyfrowych usług, co może przyczynić się do tego, że włożone wysiłki w transformację cyfrową nie będą odpowiednio dostosowane do finalnych potrzeb odbiorców.
– Opracowanie środków i mechanizmów politycznych służących do monitorowania postępów w zakresie wprowadzania transformacji cyfrowej.
OECD uważa, że inwestowanie w takie narzędzia pomoże krajom zmniejszyć różnicę między wprowadzanymi zmianami a oczekiwaniami rezultatami. W większości zbadanych państwach wciąż brakuje mechanizmów pomiaru transformacji cyfrowej administracji publicznej.
Podsumowanie
- OECD opublikowało raport Digital Government Index 2019, który powstał jako narzędzie służące do usprawnienia polityki rządów OECD w obszarze e-administracji.
- Jest to jedyny w swoim rodzaju instrument pomiarowy do porównywania postępów w dziedzinie cyfrowej administracji rządowej państw członkowskich OECD.
- Analizy dla każdego z wymiarów ram polityki cyfrowej OECD zostały wykonane przy pomocy Cyfrowego Indeksu Rządowego (DGI).
- Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na obiecujące, aczkolwiek skromne postępy na drodze do solidnych, cyfrowych rządów.
- Transformacja cyfrowa i przejście od e-administracji powinny być odporne i niezależne od zmian politycznych.
- OECD zdecydowanie opowiada się za przyjęciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICTs) w obszarze e-administracji.
- Aktualnie w większość krajów brakuje mechanizmów angażujących obywateli w projektowanie i dostarczanie cyfrowych usług.
- OECD uważa, że inwestowanie w opracowanie środków i mechanizmów politycznych pomoże krajom zmniejszyć różnicę między wprowadzanymi zmianami a oczekiwaniami rezultatami.
[1] Opublikowany raport powstał w oparciu o wyniki badania opracowanego na podstawie Cyfrowego Indeksu Rządowego OECD (DGI), a także analizę każdego z wymiarów Cyfrowej Ramy Polityki Rządowej OECD. DGI mierzy poziom dojrzałości strategii cyfrowego rządu w oparciu o dane zebrane w ramach przeprowadzonego badania Cyfrowy Rząd 1.0. Badanie odnosiło się do każdego z sześciu wymiarów Cyfrowych Ram Polityki Rządowej OECD: digital by design, rząd jako platforma, sektor publiczny oparty na danych, otwarte dane publiczne, popytowe podejście, proaktywność.
[2] Proces wykorzystania wiedzy użytkowników w celu rozwijania nowych produktów, usług oraz koncepcji, który bazuje na prawdziwym zrozumieniu potrzeb użytkowników i systematycznym angażowaniu użytkowników.
[3] Rozumiana jako zdolność rządów i urzędników do przewidywania potrzeb obywateli, a także szybkie reagowanie na nie, bez zbędnych uciążliwej biurokracji. Związana jest ona ze wszystkimi pięcioma powyższymi wymiarami.