30 września KE opublikowała dwa ważne dokumenty z zakresu kompetencji cyfrowych: plan utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, a także nowy Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 2021-2027 (Digital Education Action Plan). Nowy Plan opiera się na 2 priorytetach strategicznych: wspieraniu rozwoju wysoce wydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej i rozwijaniu kompetencji i umiejętności cyfrowych, właściwych w dobie transformacji cyfrowej. KE zapowiedziała większe zaangażowanie i bardziej aktywną rolę UE we wsparciu państw członkowskich, budowaniu współpracy i wymianie dobrych praktyk w obszarze edukacji cyfrowej.
Poprzedni Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej został przyjęty w 2018 roku i składał się z 11 działań zgromadzonych w ramach 3 priorytetów:
Priorytet 1: Lepsze wykorzystanie technologii cyfrowej w nauczaniu i uczeniu się
- Działanie 1 – Podłączanie szkół do sieci
- Działanie 2 – Narzędzie samooceny SELFIE i program mentoringu dla szkół
- Działanie 3 – Kwalifikacje podpisane cyfrowo
Priorytet 2: Rozwijanie kompetencji i umiejętności cyfrowych
- Działanie 4 – Platforma (hub) dla szkolnictwa wyższego
- Działanie 5 – Umiejętności w ramach otwartej nauki
- Działanie 6 – Europejski Tydzień Kodowania w szkołach
- Działanie 7 – Cyberbezpieczeństwo w edukacji
- Działanie 8 – Szkolenia w zakresie umiejętności cyfrowych i przedsiębiorczości dla dziewcząt
Priorytet 3: Poprawa kształcenia dzięki lepszej analizie danych i prognozowaniu
- Działanie 9 – Badania na temat technologii ICT w edukacji
- Działanie 10 – Sztuczna inteligencja i analityka
- Działanie 11 – Prognoza strategiczna
Plan ten ma być realizowany do końca 2020 roku. W związku z tym 18 czerwca 2020 roku rozpoczęły się otwarte konsultacje publiczne, poświęcone aktualizacji Planu na kolejne lata. Konsultacje trwały do 4 września 2020 roku. Dialog z organizacjami z sektora publicznego i prywatnego, organizacjami edukacyjnymi i szkoleniowymi oraz szerokim gronem interesariuszy z instytucji badawczych i społeczeństwa obywatelskiego ukazał przede wszystkim wpływ pandemii na edukację i konieczność usprawnienia systemów kształcenia w taki sposób, aby były przygotowane na wyzwania wynikające z transformacji cyfrowej. W konsultacjach przede wszystkim podkreślono ogromne znaczenie kompetencji cyfrowych we współczesnym świecie i ich znaczącą rolę w czasie pandemii COVID-19:
- 62% respondentów uznało, że poprawili swoje umiejętności cyfrowe w czasie kryzysu. Ponad 50% respondentów planuje podjąć działania w celu dalszego podnoszenia swoich umiejętności cyfrowych.
- Prawie 60% respondentów biorących udział w otwartych konsultacjach publicznych korzystało z uczenia się na odległość i online przed kryzysem.
- 95% respondentów uważa, że kryzys związany z COVID-19 jest punktem zwrotnym w wykorzystywaniu technologii cyfrowej w edukacji i szkoleniach.
Dlaczego należy podjąć działania?
KE podkreśla, że zapewnienie umiejętności cyfrowych ma strategiczne znaczenie dla planów Europy w zakresie cyfrowej i zielonej transformacji. Pandemia udowodniła, że edukacja cyfrowa jest kwestią priorytetową. Transformacja systemów kształcenia do ery cyfrowej to zadanie dla całego społeczeństwa i będzie obejmować zarówno administrację publiczną, jak i sektor prywatny, instytucje akademickie, nauczycieli, rodziców, uczniów itp. Należy zadbać o to, aby kompetencje cyfrowe pełniły kluczową rolę i były zaliczane do podstawowych umiejętności obywateli, a także nauczycieli i trenerów. Tymczasem, mimo rozwoju technologii, wciąż widoczne są braki zarówno w obszarze infrastruktury cyfrowej w Europie (duże różnice w dostępie do Internetu w UE pomiędzy gospodarstwami z najniższym przychodem – 74%, a gospodarstwami z przychodem najwyższym – 97%), w poziomie kompetencji cyfrowych obywateli (wśród młodych ludzi ponad 1/5 nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych), a także w przygotowaniu nauczycieli do kształcenia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (jedynie 39% nauczycieli jest przygotowanych na wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w pracy)[1].
Priorytety nowego Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej
Odpowiedzią na powyższe problemy jest Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027, w którym KE określiła listę działań, podzielonych na 2 priorytety strategiczne. Należą do nich:
- Wspieranie rozwoju wysoce wydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej
- Wzmocnienie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej
Priorytet 1: Wspieranie rozwoju wysoce wydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej
- Rozpatrzenie możliwości przygotowania wniosku z zaleceniami Rady w sprawie edukacji cyfrowej do 2022 roku. Wniosek miałby zawierać następujące rekomendacje:
- Zbudowanie infrastruktury sieciowej tam gdzie jej brakuje (fundusze UE, MS i prywatne).
- Uzupełnienie luki sprzętowej (fundusze UE, MS i prywatne, a także programy wykorzystywania używanego sprzętu w szkołach).
- Wsparcie dla instytucji edukacyjnych i szkoleniowych w zakresie know-how cyfrowej edukacji.
- Zachęcanie państw do podejmowania dialogu dot. edukacji cyfrowej z interesariuszami z biznesu i innych instytucji.
- Zachęcanie państw do wytworzenia wskazówek dla nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych (digital pedagogy), składających się z dobrych praktyk, a także przeszkolenie nauczycieli w tym zakresie.
- Opublikowanie zaleceń Rady w sprawie uczenia się online i na odległość w szkołach podstawowych i średnich do końca 2021 roku.
- Opracowanie europejskich ram dla treści wykorzystywanych w edukacji cyfrowej, a także stworzenie europejskiej platformy, która będzie służyła do udostępniania certyfikowanych materiałów edukacyjnych.
- Wspieranie budowania infrastruktury sieciowej w szkołach w ramach programu CEF (Conecting Europe Facility Programme). Zachęcanie państw członkowskich do budowy łączy szerokopasmowych, zakupy sprzętu cyfrowego i platform e-learningowych dla szkół.
- Wykorzystanie programu Erasmus do wsparcia transformacji cyfrowej w edukacji, w tym możliwości związanych z powstaniem Erasmus Teacher Academies[2].
- Opracowanie wytycznych etycznych dla wykorzystania Sztucznej Inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się.
Priorytet 2: Wzmocnienie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej
- Opracowanie wytycznych dla nauczycieli i kadry edukacyjnej w celu wspierania umiejętności cyfrowych i zwalczania dezinformacji poprzez edukację i szkolenia.
- Aktualizacja europejskich ram kompetencji cyfrowych (European Digital Competence Framework) – uwzględnienie umiejętności w zakresie Sztucznej Inteligencji i danych.
- Stworzenie europejskiego certyfikatu kompetencji cyfrowych (European Digital Skill Certificate, EDSC), który będzie akceptowany przez pracodawców we wszystkich państwach członkowskich.
- Opracowanie zalecenia Rady ws. poprawy kompetencji cyfrowych w edukacji i szkoleniach, które uwzględni: inwestycje w dokształcenie nauczycieli, wymianę dobrych praktyk dotyczących metod nauczania, koncentrację na wysokiej jakości kształceniu z technik komputerowych na wszystkich etapach nauczania.
- Prowadzenie rzetelnego monitoringu poziomu kompetencji cyfrowych uczniów, dzięki któremu będzie możliwa lokalizacja obszarów najbardziej potrzebujących działania.
- Zachęcanie obywateli do nauki zaawansowanych umiejętności cyfrowych za pomocą ukierunkowanych środków, zwiększenia liczby staży zawodowych, szkoleń zawodowych itp., również oferowanie możliwości rozwoju zawodowego nauczycielom, trenerom i innym pracownikom.
- Zachęcanie kobiet do kształcenia w obszarach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), wsparcie koalicji STEM UE w tworzeniu nowych programów nauczania w zakresie inżynierii i technologii informacyjnych, które będą atrakcyjne dla uczennic i studentek.
Większe zaangażowanie UE w obszar edukacji cyfrowej i wsparcie dla państw członkowskich
KE zapowiada większe zaangażowanie i udzielanie wsparcia państwom członkowskim w działaniach na rzecz zacieśniania współpracy i wymiany informacji na temat edukacji cyfrowej w ramach wspólnoty. Dlatego też postanawia utworzyć europejską platformę edukacji cyfrowej (European Digital Education Hub), do zadań której ma należeć:
- Gromadzenie doświadczeń i wymiana dobrych praktyk pomiędzy państwami członkowskimi, krajowymi i regionalnymi inicjatywami w dziedzinie edukacji, sektorem prywatnym i środowiskiem naukowym.
- Monitorowanie wdrażania Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej.
- Wsparcie współpracy międzysektorowej i opracowywania wspólnych, wysokiej jakości standardów edukacji cyfrowej.
- Pełnienie funkcji ośrodka analitycznego w zakresie edukacji cyfrowej, który będzie działał na rzecz kształtowania polityki w dziedzinie edukacji, a także wspierał innowacje.
Finansowanie i monitorowanie postępów realizacji
Nowy Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej został zbudowany na podstawie doświadczeń z wdrażania poprzedniego dokumentu, a także opinii środowiska interesariuszy zebranej w ramach konsultacji społecznych. Plan zostanie wdrożony w ramach Europejskiego Obszaru Edukacji i będzie finansowany z budżetu UE na lata 2021-2027 (m.in. z funduszy programów: Erasmus+, CEF 2, InvestEU, Horizon Europe). Monitorowanie postępów w realizacji założeń będzie oparte na kluczowych wskaźnikach KPI, które KE opracuje oddzielnie dla każdego z deklarowanych działań. Przegląd okresowy odbędzie się w 2024 roku.
Podsumowanie:
- 30 września 2020 roku, wraz z komunikatem na temat Europejskiego Obszaru Edukacji, KE opublikowała nowy Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 2021-2027.
- Nowy Plan opiera się na 2 priorytetach strategicznych.
- wspieraniu rozwoju wysoce wydajnego ekosystemu edukacji cyfrowej
- rozwijaniu kompetencji i umiejętności cyfrowych właściwych w dobie transformacji cyfrowej.
- W każdym z priorytetów KE zaproponowała listę działań. Wśród nich znajdują się zarówno działania ukierunkowane na wzrost kompetencji cyfrowych w społeczeństwie, wyposażenie w kompetencje cyfrowe nauczycieli i trenerów, a także zapewnienie sprzętu i infrastruktury, która umożliwi kształcenie z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych w szkołach i na uniwersytetach.
- Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej został zbudowany na podstawie doświadczeń z poprzedniego dokumentu, a także opinii środowiska interesariuszy zebranej w ramach konsultacji społecznych. Plan zostanie wdrożony w ramach Europejskiego Obszaru Edukacji i będzie finansowany z budżetu UE na lata 2021-2027.
- KE zapowiada większe zaangażowanie i udzielanie wsparcia państwom członkowskim w działaniach na rzecz zacieśniania współpracy i wymiany informacji na temat edukacji cyfrowej. W związku z tym utworzy europejską platformę edukacji cyfrowej (European Digital Education Hub).
[1] https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_pl
[2] W ramach planów stworzenie Europejskiego Obszaru Edukacji KE zapowiedziała stworzenie 25 Akademii Erasmus dla nauczycieli (Erasmus Teacher Academies) w 2021 roku, które będą zrzeszać nauczycieli zainteresowanych rozwojem zawodowym (https://cyberpolicy.nask.pl/europejski-obszar-edukacji-komunikat-ke/).