W związku z wojną na Ukrainie, platformy internetowe kontynuują prace nad modyfikacją Kodeksu Postępowania i przygotowują pierwsze w 2022 r. sprawozdanie z działań w walce z dezinformacją nt. COVID-19.
Kryzys COVID-19 i agresja militarna Rosji na Ukrainę pokazują zagrożenia i wyzwania jakie niesie dezinformacja. Obecni i przyszli sygnatariusze Kodeksu są mocno zaangażowani w podejmowanie pilnych działań mających na celu ograniczenie dezinformacji związanej z wojną na Ukrainie.
Wyciągnięte wnioski i wspólne ustalenia wpływają na prace nad Kodeksem i pomagają w kształtowaniu ważnych działań niezbędnych do stawienia czoła tej bezprecedensowej fali dezinformacji.
Sprawozdanie opublikowane przez Komisję Europejską dotyczy pierwszych dwóch miesięcy tego roku, zawarte informacje dotyczą programu monitorowania przepływu informacji związanych z pandemią koronawirusa i działań podjętych przez TikTok, Twitter, Meta i Microsoft:
- Meta przedstawia osobne sprawozdania dotyczące działań na Facebooku i Instagramie, wykazując, że liczba wizyt w internetowych centrach informacyjnych nt. COVID-19 w okresie od stycznia do lutego zmniejszyła się o połowę.
- Microsoft utworzył we współpracy z Newsguard, narzędzie śledzące, które identyfikuje strony internetowe publikujące informacje dotyczące COVID-19 na świecie, w Europie działa ono we Francji, Niemczech i Włoszech. Od lutego zidentyfikowano 547 takich stron na całym świecie.
- TikTok donosi, że liczba filmów wideo z tagami „COVID-19” i „szczepionki” zmniejszyła się prawie o połowę między styczniem a lutym, w związku ze zniesieniem ograniczeń sanitarno-epidemiologicznych w UE.
- Twitter poinformował, że w styczniu rozszerzył swoją funkcję zgłaszania dezinformacji na Hiszpanię, dzięki czemu jest ona dostępna w sześciu krajach.
Więcej informacji w poniższym linku:
Pełny raport:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/reports-january-and-february-actions