17 maja 2019 roku Komisja Europejska opublikowała kwietniowe sprawozdania z działań podejmowanych przez Facebook, Google i Twitter przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w zakresie zwalczania dezinformacji.
W październiku 2018 roku platformy internetowe dobrowolnie zobligowały się do informowania Komisji Europejskiej o postępach w aktywnym zapobieganiu kampaniom dezinformacyjnym mogącym naruszać integralność eurowyborów [1],[2].
Podsumowanie kwietniowych sprawozdań
Zgodnie ze sprawozdaniem działania Facebook obejmowały [3]:
- usunięcie ponad 600 tysięcy reklam niezgodnych z polityką serwisu, które były nierzetelne, rozpowszechniały szkodliwe, nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje;
- usunięcie łącznie 97 pochodzących z Rosji kont, stron i grup, które były zaangażowane w skoordynowane, nieautentyczne zachowania w mediach społecznościowych na Ukrainie;
- uruchomienie centrum ds. procesu wyborczego w Dublinie. Celem centrum jest ochrona użytkowników przed mową nienawiści i fałszywymi wiadomościami rozpowszechnianymi w związku z eurowyborami. Zapewnia obsługę we wszystkich 24 obowiązujących w Unii Europejskiej językach urzędowych;
- udostępnienie naukowcom publicznych danych zweryfikowanych kont, grup i stron oraz interfejsu programowania aplikacji CrowdTangle, która umożliwia śledzenie popularności treści publikowanych na platformach społecznościowych;
Zgodnie ze sprawozdaniem działania Google podejmowane przez platformę były związane z [4]:
- weryfikacją i blokowaniem reklam pochodzących z ponad 35 tysięcy kont Google Ads, które naruszyły zasady przedstawiania nieprawdziwych informacji w serwisie YouTube i wyszukiwarce Google;
- uruchomienie aktywnej dwuetapowej weryfikacji kont zgłaszających reklamy wyborcze, która ogranicza nieuczciwe praktyki i nieuprawniony dostęp do kont przez osoby trzecie (spośród 556 zgłoszeń pozytywną weryfikację przeszło 123 aplikacji);
- opublikowanie aktualizacji polityki przejrzystości reklam politycznych;
- usunięcie ponad 900 tysięcy kanałów z serwisu YouTube niezgodnych z polityką serwisu lub naruszających jego zasady (rozpowszechnianie spamu, fałszywych informacji) oraz ponad 500 kanałów, które podszywały się pod inne osoby (kopiowanie wyglądu profilu, tematyki lub danych osobowych);
- uruchomienie nowej funkcji wyszukiwania we wszystkich 28 krajach Unii Europejskiej, która umożliwia użytkownikom sprawdzenie miejsc i terminów głosowań, wymaganych dokumentów itd. oraz informacji o wszystkich kandydatach do Parlamentu Europejskiego
- przeprowadzenie szkoleń dla dziennikarzy na temat zwalczania dezinformacji;
- uruchomienie ogólnodostępnej biblioteki reklam politycznych, które zwiększają przejrzystość kampanii wyborczych;
Zgodnie ze sprawozdaniem działania Twitter obejmowały [5]:
- usunięcie ponad 4,5 tysięcy reklam niezgodnych z polityką serwisu, które rozpowszechniały fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje;
- rozpoczęcie wykorzystywania zautomatyzowanych algorytmów oznaczających obraźliwe treści;
- zidentyfikowanie ponad 13 mln potencjalnie fałszywych kont spamujących, z czego ponad 570 tys. zgłoszeń pochodziło bezpośrednio od użytkowników serwisu;
- zaktualizowanie polityki uczciwości wyborów, zakazującej
stosowania 3 następujących zachowań:
- rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o tym, jak wziąć udział w wyborach;
- wywierania presji i zastraszania osób głosujących;
- posługiwania się fałszywymi lub wprowadzającymi w błąd afiliacjami;
- udostępnienie użytkownikom funkcji oznaczania wprowadzających w błąd lub fałszywych informacji dotyczących glosowania;
Podsumowanie:
- Komisja z zadowoleniem przyjęła kwietniowe sprawozdania sygnatariuszy kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji. Jak wynika z opublikowanych raportów, wszystkie platformy internetowe opracowały i uruchomiły ogólnodostępne biblioteki reklam politycznych zwiększające przejrzystość kampanii wyborczych.
- Komisja Europejska zwróciła jednak uwagę, że Twitter i Google wciąż nie opracowały polityki identyfikowania i podawania do publicznej wiadomości reklam i treści, które potencjalnie mogłyby sprzyjać dezinformacji poprzez polaryzację poglądów i pogłębianie podziałów społecznych przed wyborami.
- Mimo że Facebook rozszerzył program sprawdzania faktów o 5 nowych partnerów, to wciąż szuka sposobu na bardziej efektywne zwalczanie fałszywych wiadomości. Obecny program, w którym uczestniczy 21 partnerów, jest niewystarczający z powodu czasochłonności całego procesu sprawdzania informacji i niewystarczającej liczby kontrolerów w stosunku do liczby zgłoszeń.
- Platformy internetowe będące sygnatariuszami kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji zobowiązały się do przesłania jeszcze 3 sprawozdań (majowego, czerwcowego i rocznego) z prac w zakresie zwalczania dezinformacji.
- Pod koniec 2019 roku Komisja Europejska na podstawie sprawozdań przygotuje własną analizę i ewaluację 12 miesięcy obowiązywania kodeksu. Jeśli ocena działań zainicjowanych przez platformy internetowe okaże się niesatysfakcjonująca, Komisja Europejska rozpocznie prace nad rozwiązaniami regulacyjnymi.
[1] Code of Practice against disinformation: Commission recognises platforms’ efforts ahead of the European elections, http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-19-2570_en.htm, dostęp: 24.05.2019r.
[2] Fourth intermediate results of the EU Code of Practice against disinformation, [w:] serwis Komisji Europejskiej, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/fourth-intermediate-results-eu-code-practice-against-disinformation, dostęp: 24.05.2019r.
[3] Facebook April report, [w:] serwis Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=59225 , dostęp: 24.05.2019r.
[4] Google April report, [w:] serwis Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=59226 , dostęp: 24.05.2019r.
[5] Twitter April report, [w:] serwis Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=59227 , dostęp: 24.05.2019r.